Els guetos aïllaven als jueus, separant-los de la població no jeuva així com de les altres comunitats jueves. Els nazis crearen més de 400 guetos. 

A la tardor de 1939 els nazis començaren a establir guetos a Polònia i mes tard a través d'Europa Oriental. La sortida del gueto estava prohibida.

Malgrat les pèssimes condicions de vida, les dificultats i el patiment, els habitants dels guetos no perderen l'impuls de la supervivència. Les expressions culturals, religioses i espirituals no s'interromperen, foren creats marcs educatius  per als nens i nenes i joves. En paral·lel es desenvolupà una resistència jueva organitzada, homes i dones participaren en la rebel·lió del gueto de Varsòvia i en els aixecaments dels guetos de Bialystolk i Czenstochowa, entre d'altres.

DSC00461.jpg. Gueto foto

 

 

 

La vida i la salvació de Jànale

 

Hem anat al taller de plàstica i la mestra de socials ens ha explicat la història de la Jànale, una nena jueva que tenia uns anys menys que nosaltres quan la portaren al gueto de Varsòvia juntament amb la seva família.

DSC00532.jpg. Llibre Janale

DSC00517.jpg Inici Hit Janale DSC00497.jpg. His Janale . Nina

DSC00523.jpg. Hist Janale. Januka DSC00486.jpg Jana pot sortir gueto

DSC00483.jpg. Contant historia

DSC00497.jpg. His Janale . Nina

Escoltant aquesta història he sentit tristesa per tot el que va patir la Jànale i la seva família i alegria en veure que es salva. He vist en aquesta història fortalesa mental, amor a la família i esperança.

La mestra ho ha explicat d'una manera molt viva, i ha aconseguit que pogués imaginar tot el que ella explicava. Fins i tot he sentit moltes emocions. Penso que l'objectiu de la mestra era transmetre a través de la història de la Jànale tot el que van patir els jueus durant l'Holocaust i transmetren's que mai es pot perdre l'esperança.

Crec que el que ens ha transmet més directament aquesta història és l'amor a la família i a la vida.

 

 

      

Lectura voluntària del llibre d'Anna Frank entre d'altres llibres recomenats, que es poden trobar a la biblioteca de l'escola.

Anna Frank fou una de les moltes víctimes que va causar l'Holocaust a Europà. Pas a pas, aplicant tota una serie de mesures, els jues foren conduïts a la mort. Mark van Kollengurg.

1. Fora els jueus

2.  Els jueus perden la feina

3. Els jueus víctimes de mal tractaments

4. Els jueus, persons no desitjades

5. Els jueus, obligats a comprar a botigues jueves

6. Els jueus no poden circular lliurament

7. Els jueus són enviats a camps de treball

8. Els jueus són deportats a camps d'extermini

9. Per a milions de jueus, l'alliberació arriba massa tard

10. Un poble pràcticament exterminant.

pintada botiga persones estrella david

Font: Yad Vashem

 

 

Poc mesos després que Adolf Hitler assumís el poder a Alemanya molts alumnes jueus que etudiaven a les escoles públiques  començaren a sentir-se rebutjats pels seus companys i mestres.

 

El 15 de novembre de 1938 els nens i nenes jueves

foren oficialment exclosos de les escoles alemanyes.

 

Hem llegit unes càpítols que ens ha preparat la mestra, dels llibres:

  • "Queria volar como una mariposa. La història de Jana Grofit 
  • "Con nuestros propios ojos". Les històries de Moshe Sandberg i Rosemarie Moskin
  • "El meu amic Friedrich", de Friedrich Shneider. 

 

Reflexions dels alumnes

Els tres alumnes es sentien menyspreats, però potser el que feia més mal era veure com els que eren amics havien deixat de ser-ho.

Trobo molt trist que els jueus hagin estat perseguits al llarg de la història.

Si em passés a mi estaria trist, confós perquè no entendria perquè hauria de marxar de l'escola, també sentiria por del que hem pogués passar.

Sentiria ràbia i em posaria a plorar.

Aquestes històries són commovedores.

Infància trencada durant l'Holocaust

LjifkMbfW U.jpg. escuela

Font: Yad Vashem

 

 

 

 

Amb els alumns de 6è hem treballat l'Holocaust a partir de textos, dibuixos, històries, poemes, fotografies, dels nens i nenes jueus, que plasmaren les seves impressions del que fou la vida abans i especialment durant l'Holocaust i també dels supervivents. Hem anat desgranant el que sentim nosaltres en apropar-nos a les seves històries.

Hem parlat i tractat dels valors de la vida, de l'amistat, del respecte, de la família, de l'amor, de la llibertat. Tots aquests valors els hem trobat en les veus dels nens i nenes jueus que patiren l'Holocaust. També hem parlat de la felicitat, de la por, de la solitud, de la companyia, de la voluntat, de l'esforç, de l'estudi, del treball, de l'esperança, de les emocions, de la identitat personal i de la identitat com a poble.

Holocaust. nena valla

nen abans Holocaust gueto nen mare camp conentracio

Font fotografies: Yad Vashem

supervivient  braç tatuat n ma net

L'estudi de l'Holocaust no és mostrar la mort sinó rescatar els valors de la vida.

 L'Holocaust és part de la identitat i part de la memòria col·lectiva.

Tenim la necessitat de contar i la necessitat d'escoltar i també l'obligació de contar i l'obligació d'escoltar.

 L'Holocaust (Shoah) fou la persecució i l'assassinat sistemàtic burocràticament organitzat d'aproximadament sis milions de jueus pel govern nazi i els seus col·laboradors.

El terme Holocaust es refereix al període que va des del 30 de gener de 1933, quan Adolf Hitler assumeix el càrrec de Canceller d'Alemanya, fins el 8 de maig de 1945, quan acaba la Segona Guerra Mundiala a Europa.

 

 

 

 

Els alumnes de 6è hem realitzat un treball de cerca de la històrica de Catalunya, en el període de la Guerra de Successió Espanyola, els fets de 1714, el setge de Barcelona i el “Decret de Nova Planta”. Finalment hem fet aquest vídeo per donar a conèixer la “Diada Nacional de Catalunya” i transmetre el seu significat.