Amb els alumns de 6è hem treballat l'Holocaust a partir de textos, dibuixos, històries, poemes, fotografies, dels nens i nenes jueus, que plasmaren les seves impressions del que fou la vida abans i especialment durant l'Holocaust i també dels supervivents. Hem anat desgranant el que sentim nosaltres en apropar-nos a les seves històries.

Hem parlat i tractat dels valors de la vida, de l'amistat, del respecte, de la família, de l'amor, de la llibertat. Tots aquests valors els hem trobat en les veus dels nens i nenes jueus que patiren l'Holocaust. També hem parlat de la felicitat, de la por, de la solitud, de la companyia, de la voluntat, de l'esforç, de l'estudi, del treball, de l'esperança, de les emocions, de la identitat personal i de la identitat com a poble.

Holocaust. nena valla

nen abans Holocaust gueto nen mare camp conentracio

Font fotografies: Yad Vashem

supervivient  braç tatuat n ma net

L'estudi de l'Holocaust no és mostrar la mort sinó rescatar els valors de la vida.

 L'Holocaust és part de la identitat i part de la memòria col·lectiva.

Tenim la necessitat de contar i la necessitat d'escoltar i també l'obligació de contar i l'obligació d'escoltar.

 L'Holocaust (Shoah) fou la persecució i l'assassinat sistemàtic burocràticament organitzat d'aproximadament sis milions de jueus pel govern nazi i els seus col·laboradors.

El terme Holocaust es refereix al període que va des del 30 de gener de 1933, quan Adolf Hitler assumeix el càrrec de Canceller d'Alemanya, fins el 8 de maig de 1945, quan acaba la Segona Guerra Mundiala a Europa.

 

 

 

 

Els alumnes de 6è hem realitzat un treball de cerca de la històrica de Catalunya, en el període de la Guerra de Successió Espanyola, els fets de 1714, el setge de Barcelona i el “Decret de Nova Planta”. Finalment hem fet aquest vídeo per donar a conèixer la “Diada Nacional de Catalunya” i transmetre el seu significat.

 

 

La Iulia i la MaiKa de 6è hem escrit aquests textos.

 

El què més m’ha agradat de la festa de la Castanyada a l’escola

El que més m’ha agradat de la Castanyada a l’Arc Iris és quan vam anar a la vora del foc a torrar castanyes, especialment em va encantar l’olor de les castanyes quan es torraven. Les castanyes eren dolces i em van agradar força. Era la primera vegada que en menjava. En el meu país, Moldàvia, tenim castanyes però no es mengen, al menys no en menjaven la meva família. No tenia ni idea que es poguessin menjar.

Mentre es torraven les castanyes vam cantar cançons a la vora del foc, acompanyats per l’Alegria amb la seva guitarra. Eren cançons molt boniques. Sento no saber les cançons que cantaven els meus companys de curs, per això no vaig poder cantar-les, però m’agradaria saber-les. Quina pena que sols estigui aquest curs a l’Arc Iris! ja que no podré cantar les cançons el proper any, però qui sap? potser a l’institut les aprengui i les pugui cantar.

 Iulia

castanyes1

 

Què sento quan escolto una peça de música que m’agrada?

La música que m’agrada és la “Bachata”, és un gènere de la música llatina, es va originar a la República Dominicana. Aquest gènere sovint és romàntic, trist, també es nomena “Amargui”. Aquesta música em dóna moments de felicitat i em fa sentir tranquil·la, així és com em sento en escoltar-la.

                       Maika

Iulia i Maika

 

M’agrada molt escoltar la música del compositor Mozart, especialment la Sonata per a  piano nº 11. Les peces que més m’agraden són les de piano i violí. Penso que Mozart fou el millor compositor de música clàssica. La Sonata per a piano nº 11 és una peça que em relaxa i mentre l’escolto no penso en res, hem deixo anar i sento a dins meu una sensació de pau i plaer. M’agrada el seu ritme i el seu moviment, a vegades quan l’escolto repeteixo els compassos i visualitzo la seva imatge, ell tocant al piano i jo gaudint de la seva música.

Iulia

VOLEM SABER QUÈ ES COMMEMORA

L'ONZE DE SETEMBRE

Alumnes de 6è

feliç diada de Catalunya. portada

"No podrem mai ser si no som lliures"
Versos de Salvador Espriu

Discurs de Pau Casals davant l'ONU, en recollir la Medalla de la Pau el 1971

 

 

 El procés de treball davant aquesta pregunta serà:

Introducció

Ja sabeu que l'Onze de setembre celebrem la Diada Nacional de Catalunya, però, què en sabeu d'aquesta diada? Què va passar un onze de setembre?
Abans d’iniciar la recerca i investigar caldrà que us organitzeu els tres nens i nenes que formeu el grup, omplint la graella on anotareu quina responsabilitat té cadascú dins del grup. Heu de tenir en compte qui s’encarrega de redactar, fer correcció lingüística, la tècnica informàtica i audiovisual, etc.
En primer lloc haureu de cercar la informació que us correspon i recollir-la. També podeu recollir imatges, fotografies i vídeos que us interessi. Per això consultareu diferents webs, premsa, visionareu vídeos, etc.
Caldrà fer una recerca en la històrica de Catalunya, en el període de la Guerra de Successió Espanyola i la instauració de l’Absolutisme borbònic, el context internacional, els fets de 1714 i el setge de Barcelona i buscareu informació sobre les conseqüències que va tenir per Catalunya, què fou el Decret de Nova Planta? i quin paper van tenir els personatges com Felip V, Carles d’Àustria, Rafel de Casanovas i Josep Moragues.

bandols guerra de successio espanyola1

Barcelona escenaris de la guerra de successió. 1714. 1  El final del setge. Barcelona

 

Tasques

La tasca a fer serà resoldre unes preguntes que trobareu en el dossier que teniu i ho podreu fer amb la informació que s’adjunta, així com també amb els webs i vídeos que consulteu. Hi ha també l’opció de fer una presentació en power.
Cada grup treballarà a classe els vídeos, els textos i les imatges. Alguns cops fareu activitats amb tot el grup classe per compartir i reflexionar conjuntament. Cada grup exposarà els seus punts de vista. I també en algun moment ho fareu a nivell individual.
Finalment fareu una conferència o gravació o un vídeo en anglès explicant la nostra Diada, per això caldrà fer un guió, on haurem d’aprendre a sintetitzar i tenir clar quines són les idees principals que volem transmetre, per donar a conèixer l’11 de setembre.

Any del tricentenari

 

Procés

Iniciarem el tema amb tot el grup classe, fent una pluja d’idees sobre el que sabeu. Es tractarà de veure el que coneixeu en un inici i quins coneixements adquiriu al llarg del treball, veure com sou capaços de reflexionar sobre els fets ocorreguts a Catalunya en aquest període i quin anàlisis arribeu a fer en finalitzar el projecte.
Realitzareu un conjunt d’ACTIVITATS sobre “L’onze de setembre, la guerra de successió i els fets de 1714 a Catalunya”. El material de consulta i webs ja està a la vostra disposició.

 

L'Onze de Setembre

A partir d'una manifestació actual d'un 11 de setembre, un avi explica a la seva néta les causes, el desenvolupament i les conseqüències de la Guerra de Successió (1700-1714), referint-se especialment a la jornada de l'Onze de Setembre de 1714.

http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=18134&p_alg=onze%20setembre

 

12 animacio setembre1

                                                         Font dibuix: tricentenari

 
Avaluació

L’avaluació consistirà en la revisió conjunta per part dels equips i per la mestra dels aspectes següents:

  • El treball en equip.
  • El treball i responsabilitats individuals.
  • La redacció i presentació del dossier.
  • Les aportacions o intervencions en les activitats de tot el grup classe.
  • La prova individual per veure si s’ha assimilat el que s’ha treballat.
  • Els treballs complementaris: power o guió i àudio o vídeo en anglès.

Cada equip farà la rúbrica  d’avaluació i cada membre l’autoavaluació. La mestra també farà la rúbrica.

 

Urna  Escons Parlament

 Els alumnes de 6è ens hem informat sobre el que són unes eleccions i en concret hem seguit el procés electoral de les "ELECCIONS AL PARLAMENT DE CATALUNYA" del dia 27 de setembre del 2015.

Hem tractat de conèixer com funcionen les eleccions i com està establert el circuit de representació ciutadana. Hem seguit el funcionament de la campanya electoral, el procés electoral i els resultats. A partir d'aquí hem fet l'anàlisi de la situació i hem donat les nostres opinions sobre els resultats.

DSC00067 

DSC00054

DSC00058  DSC00060

DSC00065

En aquestes eleccions s'han presentat els següents partits o coalicions: Junts pel Sí, C's, Catalunya sí que es pot, PSC, PP, cup i unió. Ha guanyat la coalició "Junts pel Sí", però no ha aconseguit la majoria absoluta, ja que ha obtingut 62 escons i en precisa 68, per tant necessitarà el recolzament d'un altre partit, potser "la cup"?. El següent més votat és el partit de "Ciutadans" que ha obtingut 25 diputats.

Unai Velasco, Victor Prieto, Daniel Luque i Guillem Varela.

 

Escons al Parlament 2015

El resultat de les eleccions crea incertesa ja que els partits independentistes han tingut majoria en escons però no en vots. Val a dir que no era un plebiscit, tot i que la lectura era aquesta. Per ser-ho calia un referèndum però no es va poder fer.

Dani Belmonte, Gerard Sayos, Tatiana Marín i Eric Eslava.