Lectura voluntària del llibre d'Anna Frank entre d'altres llibres recomenats, que es poden trobar a la biblioteca de l'escola.

Anna Frank fou una de les moltes víctimes que va causar l'Holocaust a Europà. Pas a pas, aplicant tota una serie de mesures, els jues foren conduïts a la mort. Mark van Kollengurg.

1. Fora els jueus

2.  Els jueus perden la feina

3. Els jueus víctimes de mal tractaments

4. Els jueus, persons no desitjades

5. Els jueus, obligats a comprar a botigues jueves

6. Els jueus no poden circular lliurament

7. Els jueus són enviats a camps de treball

8. Els jueus són deportats a camps d'extermini

9. Per a milions de jueus, l'alliberació arriba massa tard

10. Un poble pràcticament exterminant.

pintada botiga persones estrella david

Font: Yad Vashem

 

 

Poc mesos després que Adolf Hitler assumís el poder a Alemanya molts alumnes jueus que etudiaven a les escoles públiques  començaren a sentir-se rebutjats pels seus companys i mestres.

 

El 15 de novembre de 1938 els nens i nenes jueves

foren oficialment exclosos de les escoles alemanyes.

 

Hem llegit unes càpítols que ens ha preparat la mestra, dels llibres:

  • "Queria volar como una mariposa. La història de Jana Grofit 
  • "Con nuestros propios ojos". Les històries de Moshe Sandberg i Rosemarie Moskin
  • "El meu amic Friedrich", de Friedrich Shneider. 

 

Reflexions dels alumnes

Els tres alumnes es sentien menyspreats, però potser el que feia més mal era veure com els que eren amics havien deixat de ser-ho.

Trobo molt trist que els jueus hagin estat perseguits al llarg de la història.

Si em passés a mi estaria trist, confós perquè no entendria perquè hauria de marxar de l'escola, també sentiria por del que hem pogués passar.

Sentiria ràbia i em posaria a plorar.

Aquestes històries són commovedores.

Infància trencada durant l'Holocaust

LjifkMbfW U.jpg. escuela

Font: Yad Vashem

 

 

 

 

Amb els alumns de 6è hem treballat l'Holocaust a partir de textos, dibuixos, històries, poemes, fotografies, dels nens i nenes jueus, que plasmaren les seves impressions del que fou la vida abans i especialment durant l'Holocaust i també dels supervivents. Hem anat desgranant el que sentim nosaltres en apropar-nos a les seves històries.

Hem parlat i tractat dels valors de la vida, de l'amistat, del respecte, de la família, de l'amor, de la llibertat. Tots aquests valors els hem trobat en les veus dels nens i nenes jueus que patiren l'Holocaust. També hem parlat de la felicitat, de la por, de la solitud, de la companyia, de la voluntat, de l'esforç, de l'estudi, del treball, de l'esperança, de les emocions, de la identitat personal i de la identitat com a poble.

Holocaust. nena valla

nen abans Holocaust gueto nen mare camp conentracio

Font fotografies: Yad Vashem

supervivient  braç tatuat n ma net

L'estudi de l'Holocaust no és mostrar la mort sinó rescatar els valors de la vida.

 L'Holocaust és part de la identitat i part de la memòria col·lectiva.

Tenim la necessitat de contar i la necessitat d'escoltar i també l'obligació de contar i l'obligació d'escoltar.

 L'Holocaust (Shoah) fou la persecució i l'assassinat sistemàtic burocràticament organitzat d'aproximadament sis milions de jueus pel govern nazi i els seus col·laboradors.

El terme Holocaust es refereix al període que va des del 30 de gener de 1933, quan Adolf Hitler assumeix el càrrec de Canceller d'Alemanya, fins el 8 de maig de 1945, quan acaba la Segona Guerra Mundiala a Europa.

 

 

 

 

Els alumnes de 6è hem realitzat un treball de cerca de la històrica de Catalunya, en el període de la Guerra de Successió Espanyola, els fets de 1714, el setge de Barcelona i el “Decret de Nova Planta”. Finalment hem fet aquest vídeo per donar a conèixer la “Diada Nacional de Catalunya” i transmetre el seu significat.

 

 

La Iulia i la MaiKa de 6è hem escrit aquests textos.

 

El què més m’ha agradat de la festa de la Castanyada a l’escola

El que més m’ha agradat de la Castanyada a l’Arc Iris és quan vam anar a la vora del foc a torrar castanyes, especialment em va encantar l’olor de les castanyes quan es torraven. Les castanyes eren dolces i em van agradar força. Era la primera vegada que en menjava. En el meu país, Moldàvia, tenim castanyes però no es mengen, al menys no en menjaven la meva família. No tenia ni idea que es poguessin menjar.

Mentre es torraven les castanyes vam cantar cançons a la vora del foc, acompanyats per l’Alegria amb la seva guitarra. Eren cançons molt boniques. Sento no saber les cançons que cantaven els meus companys de curs, per això no vaig poder cantar-les, però m’agradaria saber-les. Quina pena que sols estigui aquest curs a l’Arc Iris! ja que no podré cantar les cançons el proper any, però qui sap? potser a l’institut les aprengui i les pugui cantar.

 Iulia

castanyes1

 

Què sento quan escolto una peça de música que m’agrada?

La música que m’agrada és la “Bachata”, és un gènere de la música llatina, es va originar a la República Dominicana. Aquest gènere sovint és romàntic, trist, també es nomena “Amargui”. Aquesta música em dóna moments de felicitat i em fa sentir tranquil·la, així és com em sento en escoltar-la.

                       Maika

Iulia i Maika

 

M’agrada molt escoltar la música del compositor Mozart, especialment la Sonata per a  piano nº 11. Les peces que més m’agraden són les de piano i violí. Penso que Mozart fou el millor compositor de música clàssica. La Sonata per a piano nº 11 és una peça que em relaxa i mentre l’escolto no penso en res, hem deixo anar i sento a dins meu una sensació de pau i plaer. M’agrada el seu ritme i el seu moviment, a vegades quan l’escolto repeteixo els compassos i visualitzo la seva imatge, ell tocant al piano i jo gaudint de la seva música.

Iulia