Arrel d’algunes qüestions que van sorgir entre els alumnes, la classe de tercer vam decidir iniciar un petit projecte sobre el clima i el temps.

El projecte s'anomena Quin temps més boig!. Estem fent de dones i homens dels temps per uns dies i estem descobrint moltes coses sobre la meteorologia.

 IMG 0279

Sabíeu que la paraula meteorologia ve del grec? Meteoro significa “alt en el cel” i logia significa “coneixement o tractat. Els meterorolegs estudien la previsió del temps i aquesta previsió és molt útil per alguns oficis com els mariners, els bombers, els pilots o els pagesos. A banda també necessitem saber la previsió per saber quina roba hem de treure de l’armari!.

Per una altra banda no és el mateix el temps que podem contar en anys, mesos, dies, hores, segons..que el temps atmosfèric, que és tot allò que passa a l’atmosfera.

El temps que fa, depen en gran mesura del sol què ens arriba ja que és ell el que fa que ens arribi el vent de diferents maneres o de que les temperatures baixin o pugin, i un dels principals causants del canvi de les estacions.

A l’aula, vam aprofitar una tarda per escoltar un conte que parlava sobre la tramuntana. Conta la llegenda què ningú ha vist la boca que bufa el vent de tramuntana. La boca del vent de tramuntana viu amagada en una cova allà pel Nord i aquella cova la cuiden un vell i una velleta. L’única manera de veure la boca és entrant amb una espelma sense què aquesta s’apagui, els nens i nenes de tercer volen entrar amb una llanterna, però això ja és un altra història…

 

IMG 0284

 

A més a més, hem conegut de primera mà els instruments i eïnes que fan servir els metereolegs per estudiar el temps. Els hem trobat a la caseta de meteorologia de l’escola!.

Així ja sabem qué és i per a qué es fa servir un anenòmetre, un baròmetre, un penell, un termòmetre, un pluviòmetre i un higròmetre!.

El Fèlix ens va portar un dia la previsió d’aquella setmana impressa i vam aconseguir interpretar la llegenda de símbols d’una setmana sencera a Barcelona!. I el Pau, que havia estat a Escòcia, ens va portar un resum del temps i van veure que diferent és el clima d'allà.

 

 IMG 0298

Encara ens queda una mica de feina per fer i de tot això us seguirem informant al proper programa de ràdio que es farà a l'escola el 14 de desembre on l'Axel i la Greta us parlaran de tot això i molt més. Esperem que ho gaudiu tant com nosaltres!.

Per veure més fotos clickeu aquí!.

 

Us deixem uns refranys sobre el temps:

Cada gota de pluja fa el seu fang.

Cada gota que plou té on caure.

Cel a borreguets, aigua a canterets.

 

Cel rogent, pluja o vent.

Cel roig al matí, pluja en cami.

De la flor de gener, ningú no omple el graner.

Al gener, tanca la porta i encén el braser.

A l’hivern boirina i neu per veïna.

A la tardor, ni fred, ni calor.

Any plujós, pagès joiós.

Mai plou de tan bona gana, quan ho fa de tramuntana.

I per últim....

Cel de panxa de burra, pluja segura.

El fred i el gel no es queden al cel.

(1 de desembre de 2017)

 

panxa de burra

IMG 0454

La classe de tercer hem passat un matí molt entretingut entre els llibres d'una de les biblioteques del barri, la Biblioteca Vilapicina i Torrellobeta.

Allí la Marta, la bibliotecaria de la secció infantil, ha estat molt amable i ens ha explicat moltes coses com: què podem fer i què no podem fer quan anem a la biblioteca, què podem trobar a la biblioteca, com ens podem fer el carnet de biblioteca..etc. A més a més, ens ha preparat un munt de llibres interessants sobre metereologia i també sobre medi ambient. També ens ha recomanat molts llibres que no coneixiem i hem estat parlant dels llibres que ens estem llegint.

Per últim, hem aprofitat la visita per agafar alguns llibres en prèstec i així tenir-los a la biblioteca de classe, no els podíem agafar tots, així que ens han animat a que ens fem el carnet de biblioteca i així poder anar amb la família a passar bones estones de lectura. És una biblioteca molt acollidora i amb un fum de llibres, revistes, còmics, pel.lícules, música...etc. També hi ha ordinadors, allà podem fer els nostres treballs de classe o inclús imprimir.

Abans de marxar ens ha deixat consultar i mirar llibres una bona estona. Finalment, ens ha donat els passaports de lectura que els anirem fent servir al llarg de tot el curs.

 

Hem tornat molt contents a l'escola i recomanem a totes els nens i nenes que vagin més a sovint a les biblioteques per poder així descobrir noves històries, nous personatges, per investigar, per trobar informació, en definitiva, per gaudir d'una bona estona entre llibres.

Cliqueu aquí per veure fotos de la nostra visita!.

 

 

Seguim compartint lectures a l'aula de tercer. Els nens i nenes de tant en tant porten les seves lectures preferides i parlen dels seus personatges, del que més els agrada, de les raons per recomanar aquell llibre o aquell altre... Així anem agafant idees per llegir nous llibres. El Luca, l'Izaq i el Joel ja es van animar el mes passat.

luca

 

 

IMG 0625

 

IMG 0629

 

Avui el Fèlix ens ha deixat a la biblioteca d'aula alguns dels seus llibres. Ens ha fet molta il.lusió ja que el podrem llegir tots els nens i nenes de la classe!.  Per un altra banda, l'Edu també ens ha deixat un llibre de la mateixa col.lecció perquè just avui se l'ha acabat.

IMG 0789

IMG 0797

A més a més, hem pensat que d'aquí uns dies podríem portar alguns dels nostres llibres preferits i compartir a l'aula amb la resta de companys.

I continuem amb més activitats! dimarts vinent farem una visita a la Biblioteca Vilapicina i Torrellobeta i de segur que trobem noves i interessants lectures. El mateix dimarts, a la tarda, Cristina, la bibliotecaria de l'escola ens farà la lectura d'un conte pel 75è aniversari de l'Escola Arc Iris. Estem esperant que arribi el dia per gaudir tots plegats de la lectura d'un gran conte!. Us anirem informant!.

Avui hem anat al Caixaforum a veure l'exposició de l'Andy Warhol!. Ens ha encantat descobrir moltes de les seves obres i conèixer la seva vida. Recomanem a totes les famílies anar-hi!. Hem tornat a l'escola carregats de moltes idees per treballar a la classe de plàstica!. 

Si voleu veure més fotos....cliqueu aquí!!.

 

IMG 0248

IMG 0696

A tercer hem estat treballant  diferents maneres de cuidar el nostre planeta. Així, hem entès què és el cicle de l’aigua, tant el cicle natural de l’aigua com el cicle urbà de l’aigua. Hem après què podem fer per no malgastar l’aigua, què passa amb l’aigua que utilitzem a casa, què és l’aigua potable, l’aigua depurada... A més a més, ens hem fixat amb l’aire que respirem i hem treballat les capes de l’atmosfera i la capa d’ozó i hem vist que podem fer per cuidar l’atmosfera.

Per últim, el passat 25 d’octubre Ramon, ens va fer una xerrada sobre els residus. Els residus es tot allò que generem quan comprem coses i que hem d’aprendre a reciclar per tal de cuidar el nostre planeta. Al igual que l’aigua, la clau està en Reduir, Reciclar i Reutilitzar.

Primer, vam fer un joc on vam classificar tots els embolcalls dels esmorzars que havíem pres a casa. Ho vam classificar en tres grups: plàstic, paper i vidre i vam descobrir que moltes coses de les que mengem venen envasades i que generem molts residus de plàstic.

La problemàtica de les bosses de plàstic és important ja que estan fetes de petroli i tot i tenir una vida útil curta, romanen al medi ambient durant centenars o milers d’anys i són un contaminant molt abundant.

IMG 0256

Després vam jugar a un altre joc on cinc voluntaris de la classe disposaven d’un contenidor de residus la resta de la classe no sabia quin contenidor tenia cadascú, de manera que al treure un residu al atzar de la bossa de residus que havia portat Ramon, els hi havíem de preguntar si podíem llençar o no el residu en aquell contenidor, i així al final d’alguns intents, vam d’endevinar quin contenidor tenia cadascú.  Vam aprendre que si separem bé els residus podem reciclar i reutilitzar, també que podem portar les coses que no sabem on posar com els objectes inflamables al punt verd.

IMG 0262

Això passa amb les neveres”, ens va comentar l’Adrià Casanovas, “el meu pare m’ha dit que les neveres es deixen al punt verd i allà separen les peces perquè hi ha un tub que danya l’atmosfera”. El Fèlix també ens va dir que a Austria separen el vidre per colors i tenen un contenidor tan sols per tetrabricks i un altre només per ferro.

A la xerrada vam saber on va el paper que llencem al contenidor de paper. Ramon ens va explicar que amb aquell paper fan una pasta i després creen nous materials com fulls per escriure, cartrons per fer diferents objectes etc.

Per acabar, aquí trobem alguns consells per posar en pràctica a l’aula:

  • Aprofitem el paper i les llibretes que utilitzem, no deixem espais en blanc innecesaris.
  • Reutilitzem el paper copiat o imprès a una sola cara com a esborrany.
  • Utilitzem els materials d’aula de manera estalviadora.
  • No fem un mal ús del material, no deixem els retoladors i els tubs de cola sense tapar.
  • Fem servir carmanyoles per als esmorzars.
  • Reciclem els residus que no podem evitar.