Aquesta setmana els nens i nenes de l’escola Arc Iris estem fent el Projecte Aigua.

A l’escola i a casa utilitzem aigua per rentar, per dutxar-nos, per beure, per cuinar… malauradament no tot el món pot gaudir d’aquest privilegi. En alguns llocs del món tenen problemes per aconseguir aigua potable, es a dir, aigua que no afecta a la nostra salut, aigua tractada. 

Una de cada tres persones en el món no tenen accés a aigua potable, segons dades d’Unicef. 

Entre els motius principals es troba el canvi climàtic, sequeres i desglaç de les glaceres, el creixement de la població i la sobredemanda de productes industrials.

Els nens i nenes de cinquè han fet un decàleg de bones pràctiques per tal de reduir el consum d’aigua a l’escola.

 

QUÈ PODEM FER DES DE L’ESCOLA PER REDUIR EL CONSUM D’AIGUA?

  1. Fer un depurador de aigües grises per regar les plantes i per als pinzells. 
  2. Fer un filtre per a tota l'aigua que ha sobrat per dutxar-nos. 
  3. Agafar aigua del mar i treure la sal per rentar se amb ella o l'hi fiquem minerals i la filtren bé i ja és aigua mineral potable.
  4. No se si es pot fer però per l'aigua del vàter podríem utilitzar les aigües grises.
  5. Aspersors automàtics a determinada hora per regar  les plantes.
  6. No mantenir l’aigua de les dutxes del gimnàs oberta mentre t’ensabones. 
  7. Les cuineres que no passin aigua als plats bruts abans de posar-ho al rentaplats.
  8. No jugar ni fer tonteries amb l'aigua (excepte a la festa de l’aigua).
  9. Canviar les aixetes que tenim.
  10. No demanar més aigua quan no tens tanta set.
  11. Intentar que no caigui l’aigua i no fer marranades amb l’aigua.
  12. Guardar l’aigua que no s'ha fet servir.
  13. No regar excesivament les plantes o provar de fer-ho amb aigües grises.
  14. Evitar comprar productes que requereixen molt aigua.
  15. Controlar el fluix d’aigua.
  16. No malgastar aigua de les aixetes.
  17. Reutilitzar l’aigua de la pluja, i la de les cuines de fregar el plats per regar. 
  18. Les cisternes del lavabo, també es poden posar de mitja descàrrega. 
  19. Tancar l’aixeta quan no és necessari.
  20. Posar cubells quan plou i reutilizar l’aigua per regar les plantes.
  21. No tirar l’aigua de la gerra del menjador que sobri a la pica.
  22.  Evitar que les aixetes degotin quan no els estàs fent servir.
  23. Revisar les aixetes amb temporitzador mesurar el temps que cau d’aigua i reduir-lo si és massa.
  24. Instalar cisternes de doble descàrrega.
  25. Fer cartells recordant com es fan servir les aixetes i les cisternes amb dibuixos sobretot per els mes petits.
  26. No obrir l'aixeta si ens estem posant sabó.
  27. Aprofitar l'aigua de pluja per regar les plantes.
  28. Posar la rentadora i el rentaplats quan estiguin ben plens.
  29. Que l'aigua que sobri del menjador es reutilitzi per l'hort.
  30. Posar una brida a cada aixeta per a que sorti menys aigua.
  31. No utilitzar tant paper de vàter perquè si no hem de tirar de la cadena vàries vegades.
  32. No utilitzar tanta aigua quan ens rentem les mans.
  33. Utilitzar aigua grisa per regar les plantes.

 

totoro

El confinament també ha estat un temps on els nostres alumnes han fet ús de la seva creativitat i fantasia al llarg d'uns mesos on les presses han desaparegut.

Aquí trobareu la feina de l'A.C, alumne de cinquè que va fer un fotograma de Totoro, un conegut personatge de l'imaginari cinematogràfic japonès.

L'A.C ens va explicar, en una videotrobada amb els nens i nenes de la classe, tot el procés de creació!

Aquí podeu veure tota l'animació:

https://youtu.be/j-H1CettD5A 

dites

A cinquè anem acabant el projecte de medi ambient i metereologia. Han estat dos mesos molt profitosos on hem après molt sobre els núvols, amb l'ajuda de l'expert en núvols A.C, sobre el canvi climàtic o els gasos GEH i l'escalfament global del planeta. A més a més, hem construit un aparell meteorològic, hem calculat la nostra petjada de carboni, hem fet un decàleg de bones pràctiques energètiques, hem conegut el nivell de contaminació de l'aire del planeta o hem fet de dones i homens del temps, entre altres.

També hem après moltíssim sobre l'utilització de diferents eines digitals, tant per treballar com per comunicar-nos.

Una de les útimes coses que hem fet ha estat un Mur de dites del temps, ja que fa molts anys, la predicció del temps era molt difícil. Imagineu com es feia, per exemple, fa 500 anys. Aleshores, l’única predicció era la que es basava en l’experiència de la gent que havia observat el temps tota la vida al seu poble. Això encara passa avui als pobles petits, on els pagesos es fixen en la posició d’uns núvols, en el gir del vent o en el comportament dels animals per intentar saber què passarà a la tarda o l’endemà.

Visiteu el nostre Mur de Dites del Temps en aquest enllaç:

https://padlet.com/nsendra/f2kyxu2edgybci1e 

 

TIPUS NÚVOLS

A cinquè estem confinats i confinades, tot i així treballem de valent!

Continuem amb el projecte de Coneixement del Medi on estem estudiant i analitzant diferents aspectes de la meteorologia, el medi ambient i el canvi climàtic. Tant és així, que el passat dilluns, vam aprendre molt sobre els núvols gràcies a la conferència que va fer online A.C, un dels alumnes de la classe, un vertader expert en núvols!

Aquesta setmana estem tots i totes mirant el cel per fer el nostre full d'observació de núvols a partir de les seves explicacions!

Seguim!

emocions 2

Els nens i nenes de cinquè han escrit al Mur de les emocions i han parlat sobre allò que els hi preocupa i sobre tot allò que poden fer per sentir-se millor. També troben que estan aprenent coses noves i que estan descobrint la seva capacitat de resilència. Això sí, tots i totes coincideixen que el millor del confinament és poder gaudir en família.

Doneu un cop d'ull aquest mur de les emocions tant fantàstic:

https://padlet.com/nsendra/z34d2olxk6ew2g8g