IMG 0696

A tercer hem estat treballant  diferents maneres de cuidar el nostre planeta. Així, hem entès què és el cicle de l’aigua, tant el cicle natural de l’aigua com el cicle urbà de l’aigua. Hem après què podem fer per no malgastar l’aigua, què passa amb l’aigua que utilitzem a casa, què és l’aigua potable, l’aigua depurada... A més a més, ens hem fixat amb l’aire que respirem i hem treballat les capes de l’atmosfera i la capa d’ozó i hem vist que podem fer per cuidar l’atmosfera.

Per últim, el passat 25 d’octubre Ramon, ens va fer una xerrada sobre els residus. Els residus es tot allò que generem quan comprem coses i que hem d’aprendre a reciclar per tal de cuidar el nostre planeta. Al igual que l’aigua, la clau està en Reduir, Reciclar i Reutilitzar.

Primer, vam fer un joc on vam classificar tots els embolcalls dels esmorzars que havíem pres a casa. Ho vam classificar en tres grups: plàstic, paper i vidre i vam descobrir que moltes coses de les que mengem venen envasades i que generem molts residus de plàstic.

La problemàtica de les bosses de plàstic és important ja que estan fetes de petroli i tot i tenir una vida útil curta, romanen al medi ambient durant centenars o milers d’anys i són un contaminant molt abundant.

IMG 0256

Després vam jugar a un altre joc on cinc voluntaris de la classe disposaven d’un contenidor de residus la resta de la classe no sabia quin contenidor tenia cadascú, de manera que al treure un residu al atzar de la bossa de residus que havia portat Ramon, els hi havíem de preguntar si podíem llençar o no el residu en aquell contenidor, i així al final d’alguns intents, vam d’endevinar quin contenidor tenia cadascú.  Vam aprendre que si separem bé els residus podem reciclar i reutilitzar, també que podem portar les coses que no sabem on posar com els objectes inflamables al punt verd.

IMG 0262

Això passa amb les neveres”, ens va comentar l’Adrià Casanovas, “el meu pare m’ha dit que les neveres es deixen al punt verd i allà separen les peces perquè hi ha un tub que danya l’atmosfera”. El Fèlix també ens va dir que a Austria separen el vidre per colors i tenen un contenidor tan sols per tetrabricks i un altre només per ferro.

A la xerrada vam saber on va el paper que llencem al contenidor de paper. Ramon ens va explicar que amb aquell paper fan una pasta i després creen nous materials com fulls per escriure, cartrons per fer diferents objectes etc.

Per acabar, aquí trobem alguns consells per posar en pràctica a l’aula:

  • Aprofitem el paper i les llibretes que utilitzem, no deixem espais en blanc innecesaris.
  • Reutilitzem el paper copiat o imprès a una sola cara com a esborrany.
  • Utilitzem els materials d’aula de manera estalviadora.
  • No fem un mal ús del material, no deixem els retoladors i els tubs de cola sense tapar.
  • Fem servir carmanyoles per als esmorzars.
  • Reciclem els residus que no podem evitar.